Ocelové haly společnosti LLENTAB vynikají nejen svou vysokou kvalitou, ale také designem. Cílem je totiž splnit veškeré požadavky zákazníků související s nároky na samotné prostory, ale je také kladen důraz na urbanistické řešení hodící se do daného prostoru. V tomto směru společnost LLENTAB spolupracuje mimo jiné s architektem Janem Kupcem (STUDIO A), kterého jsme požádali o rozhovor.

Pane architekte, co vše patří mezi vaše základní úkoly spojené s přípravou výstavby ocelových hal LLENTAB?

Mým úkolem je návrh budov – od začátku až do konečné fáze, tedy od studie až po realizační dokumentaci. Co se týče nároků na vizuální a prostorové uspořádání, vždy záleží na zadání investora. Některý řekne, že hala bude stát uvnitř areálu a nepotřebuje nadstandardní řešení. Jiný ale požaduje svou firmu prezentovat. Zejména pro haly, které mají být umístěny ve frontální části u hlavní silnice, které mají svým designem firmu jako takovou reprezentovat, bývá na vzhled kladen daleko větší důraz. Jde často o haly, v nichž sídlí i administrativa, což souvisí s požadavkem na větší prosklení, především prosklenou fasádu. V Čechách se mnohdy upřednostňuje funkčnost nad estetikou hal, ale situace se v tomto směru už zlepšuje.

Jaká je v tomto směru situace v zahraničí?

Když cestuji do zahraničí, stále se samozřejmě na design hal dívám. Například v severní Itálii, v Rakousku nebo Německu je stále více vidět, že se haly snaží mít vlastní DNA. Haly firem jsou prostředkem k prezentaci. I klasické skladovací hale jde dát tvář. Když se podíváme na haly v České republice, převládá šedá barva. Vidíme šedá pole hal, jedna jako druhá. Právě v oblasti designu mají haly LLENTAB skvělé možnosti, protože je jde opláštit různě barevnými panely nebo trapézovým plechem a pro dodatečné obložení lze využít například cembonitové desky, kazety, lamely nebo dokonce použít i dřevo.

Takže ocelové haly mohou být opláštěny i dřevem?

Přesně tak. Hala ze sendvičových panelů může být obložena dřevem. Je samozřejmě nutné přitom myslet na požární odstupy atd. Dřevo může být využito třeba jen ve frontální části ocelové haly. Jsem rád, že se situace v oblasti vzhledu hal u nás zlepšuje. Souvisí to zřejmě s tím, že se daří ekonomice. Pro firmy jsou designové prvky hal i odlišením od konkurence. Na tento trend společnost LLENTAB vhodně reaguje a v oblasti designových možností má co nabídnout. Kromě vysoké kvality ocelové haly tedy LLENTAB nabízí i širokou škálu architektonických možností.

Co tedy v oblasti designu ocelových hal patří mezi moderní trendy?

Používají se různé odstíny šedé barvy panelů, až po panely černé. Při opláštění je trendem použití trapézového plechu, který má antracitovou až tmavou barvu. Takto designové provedenou barevnost haly dokáže rozzářit jednoduše vhodně umístěné logo. Moderní design tedy nemusí být jen o výrazných barvách. Firmy stále více kladou důraz na vzhled a funkci, uvědomují si, že v hale, která krásně vypadá a správně funguje, je i příjemné pracovní prostředí.

Firma LLENTAB nabízí širokou paletu barevných možností opláštění pro ocelové haly, předpokládám tedy, že jako architekt v tomto směru máte jistě rozsáhlé možnosti?

Je možné využít jakékoliv barvy ze vzorníku RAL. Vždy záleží na představách zákazníka a odvaze architekta. Já bych třeba nebyl natolik odvážný, že bych udělal celou fasádu červenou. Na druhou stranu, design není jen o výrazných barvách, ale já jsem zastáncem, jak jsem předeslal, tmavších odstínů šedé až černé barvy, samozřejmě s dalším designovým prvkem, například decentním barevným logem na stěně ocelové haly. Design je potřeba vždy přizpůsobit konkrétní lokalitě a dané firmě, aby každé řešení bylo individuální. Vrátím se ke zmíněnému dřevu: když je požadavek na výstavbu haly pro firmu, která zpracovává například dřevo a potřebuje prodejnu se skladem dejme tomu v Podkrkonoší, využití dřeva v rámci designu se přímo nabízí. Dřevo v tomto případě patří jak k lokalitě, tak k firmě. Jinde může udělat drsnou průmyslovou tvář perforovaný plech, různé tahokovy. Toto řešení je vhodné například pro firmy z oblasti kovovýroby a automotive průmyslu.

Hraje v oblasti volby barevnosti roli i barva loga firmy?

Barva loga se samozřejmě zohledňuje. Když má být na fasádě logo, její barevnost se vybírá s ohledem na vhodnost k logu. Možností je hodně, každá ocelová hala je pro mě unikátní.

Co vás baví na tom, že navrhujete design pro ocelové haly? Přece jen se nejedná o vily, ale o průmyslové stavby…

Navrhuju nejen ocelové haly, ale i rodinné domy a také jejich interiéry. Na práci mě hodně baví zápal investorů – když vidím, že chtějí mít halu pěknou, mám z toho radost. Stává se, že nekončíme u exteriéru, ale navrhujeme i interiér, aby se zaměstnancům v hale pracovalo co nejlépe, aby se v ní dobře cítili. To vždy vnímám jako velkou výzvu. Přístupů může být více, ale vždy jsem rád, když se myslí na pracovníky v hale. Uvedu konkrétní příklad: třeba okna v denní místnosti mohou být udělána téměř u stropu, aby se vyhovělo hygienickým požadavkům na přístup světla, nebo je možné okna udělat tak, aby se přes ně zaměstnanci “propojili“ s exteriérem a na chvíli tak „vypadli“ z pracovního procesu. Je nutné si uvědomit, že propojení pracovního prostředí s exteriérem výrazně zlepšuje pocit z pracovního prostředí. Firmy stále více chápou potřebu zaměstnanců cítit se v práci příjemně, což se projevuje i ve velmi kvalitním provedení společných prostor pro zaměstnance. Dříve se kladl důraz na to, aby byl nádherně provedený vstup do administrativní části, kudy chodí vedení a návštěvy, dnes se myslí i na zázemí pro zaměstnance.

Ani v ČR není nezbytně nutné vytvářet šedá pole hal. Rád pracuji s různě barevnými panely, v rámci designových návrhů využívám i perforovaný plech nebo dřevo. Vymýšlím originální designová řešení.

Jan Kupec, Architekt, Studio A